Titulní obrázek


Přistávající letadla se řídí pomocí vozů Follow-me

Letadlo je připravené k přistání, objevuje se zářivě barevné autíčko, které jej bezpečně a rychleji zavede na jeho místo. Ano, jedná se vozy Follow-me. 

Pilotovi, který letiště dobře nezná a který podcenil předletovou přípravu, může cesta z ranveje na stojánku zkomplikovat život. Po přistání už není čas zastavit a horečně studovat letištní mapu. Letadlo blokující pojezdovou dráhu nebo zbloudilé do míst, kde nemá co pohledávat, by mohlo způsobit značné problémy. Například v Praze v nejhustším provozu vzlétá nebo přistává letadlo téměř každou minutu, takže vše musí "odsýpat".

Proto jsou na větších letištích k dispozici speciální auta, takzvaná follow-me (angl. následuj mě), která zavádějí letadla na určené místo. 

Obvykle zářivě žlutá či oranžová auta se po přistání ujmou letadla, jehož piloti se na letišti neorientují, a bezpečně je zavedou až na stojánku. Follow-me vozidla navádí letadla také v případě, že je špatná dohlednost, vypnuté dráhové osvětlení nebo je na provozní ploše nějaká překážka.

Havarijní pojištění doplňuje povinné ručení. Jde o volitelné pojištění, které kryje ostatní škody v povinném ručení nezahrnuté. Pojistit se tak můžete proti škodám na svém vlastním vozidle nebo třeba zamezit případné finanční ztrátě při odcizení vozidla.

Pražskou "flotilu" tvoří dva automobily Hyundai Tucson a jedna Škoda Yeti. V jenečském středisku řízení letového provozu se pak nachází ještě záložní fabie. První tři vozidla mají kvůli provozu v zimních podmínkách pohon na všechna čtyři kola. 

Auta se od ostatního letištního provozu odlišují zejména výrazným žlutočerně kostkovaným zbarvením, ale také oranžovými majáky a světelnými nápisy, jimiž se dávají signály pojíždějícím letadlům.

Řidiči mají v autě červené terče, jakési "plácačky", a světla, jimiž ručně zavádějí letadla přímo na stojánku. Letadlo po přistání dostane instrukce od řídicí věže, jak se dostat až na určené stání.