Titulní obrázek


Kdo má o kolečko navíc? Závody automobilek o počet převodových stupňů končí

Současným trendem v automobilové výrobě už není závod o to, čí vozidlo bude rychlejší, levnější nebo úspornější. Do popředí se dostala soutěž o to, kdo bude mít vyšší počet převodových stupňů. Přináší to ale více užitku?

Vzpomínáte si, kolik rychlostních stupňů měly staré automaty? Tři nebo čtyři? A fungovalo to. Pak jsme dlouhou dobu jezdili s pětistupňovými skříněmi, dokud se nechopily vlády šestistupňové převodovky. Ale současná honba za emisemi a spotřebou způsobila rozšíření sedmi i osmistupňových převodovek. Korunu tomu nasadila společnost ZF, která na trh uvedla malou převedovku s celkem devíti stupni.

Registr vozidel: Aby bylo možné zaregistrovat nové či ojeté vozidlo do evidence, musíte mít mimo jiné sjednané povinné ručení a na úřadu doložit originál zelenou kartu. Každé vozidlo provozované na území ČR, musí být zaregistrováno dle trvalého (u cizinců dle přechodného) bydliště.

Šéf ZF pro Severní Ameriku Julio Caspari ale magazínu Automotive News prozradil, že už jsou závody v počtu převodových stupňů zřejmě u konce. Dobře, Hyundai sice pracuje dokonce na desetistupňové skříni, ale pak už bude efektivnější nabízet převodovku CVT - a především levnější. Skříně s více rychlostmi jsou totiž nejen moc velké, ale také velmi drahé. Podle Caspariho je budoucnost ne jen v počtu rychlostí, ale hlavně ve snižování třecích ztrát a hmotnosti. Dočkáme se tak "kosmických" materiálů i u poměrně civilních aut. Velký počet rychlostí také lépe využijí auta se silnými motory, ale trend downsizingu přeje spíše menším a méněrychlostním převodovkám. Dovedete si třeba představit, jak by dvanáctistovka ve Fabii zvládala devítku nebo desítku? Dnes i šestka a sedmička jsou spíše udržovací rychlosti pro snížení spotřeby a autu se na ně zrychlovat už moc nechce, pokud vůbec... A více rychlostí už by bylo moc blízko u sebe, že by rozdíl po přeřazení činil třeba jen 100 otáček.